Kytkin- ja vauhtipyöräremontti

Digimarkkinointi

Kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä ovat kuluvia osia. Vaihdon tarve riippuu paljon auton käyttötavasta. Maantieajopainotteisessa käytössä vauhtipyörä ja kytkin voivat kestää jopa 350 000 – 500 000 kilometriä. Rasittavassa kaupunkiajossa tai paljon perävaunua vedettäessä, voi vaihto tulla ajankohtaiseksi jo paljon aikaisemmin. Vauhtipyörä- ja kytkinremontin yhteydessä on aina suositeltavaa vaihtaa samalla kertaa kaikki kuluvat komponentit, koska työnosuus kokonaiskustannuksista on merkittävä. Kokonaistyömäärä vaihteiston irrottamiselle ja takaisin asentamiselle on moottorityypistä riippuen n. 4-10 työtuntia.

Milloin kytkin tai kaksoismassavauhtipyörä on vaihdon tarpeessa ?

Jos kytkin luistaa ja/tai ravistaa liikkeelle lähdettäessä tai luistaa autoa suurimmalla teholla / vääntömomentilla kuormitettaessa, on se merkki kytkimen kuluneisuudesta. Myös muutokset kytkinpolkimen ”tuntumassa” ovat usein merkki korjaustarpeesta eli jos kytkin ottaa kiinni vasta polkimen liikeradan loppupuoliskolla kytkintä painettaessa tai muuten tuntuu erilaiselta kuin normaalisti.

Tyypillinen oire, joka kertoo kaksoismassavauhtipyörän kuluneisuudesta, on moottorista varsinkin kylmäkäynnistyksen jälkeen kuuluva kalkatus / kilinä. Se on helppo huomata yksinkertaisella tavalla: ääni vaimenee tai häviää kokonaan pidettäessä kytkintä pohjassa ja jatkuu jälleen nostettaessa kytkin ylös.

Kysy tarjous